La següent activitat la vaig desenvolupar arran d’un petit truc que utilitzo alguna vegada per atraure l’atenció de grups que no conec i a les aules dels quals haig d’entrar, bé per fer una guàrdia o bé un suport i encara no hi és la tutora. Normalment, l’he usat a primer, segon i, com a molt, a tercer. He dit un truc? Bé, de ben segur que és una senzilla estratègia que l’heu usada algun cop.
La cosa va així. Entro a l’aula. Dispersió generalitzada. Els desafio. Per exemple, els explico que m’han dit que saben comptar molt bé o, al contrari, que no en saben gens... I així compten des del primer fins a l’últim de l’u al 25, o fins al nombre d’alumnes que hi hagi en aquell moment (cada nena un número, i passa al següent). També els hi proposo comptar de dos en dos o a l’inrevés, del 25 a l’u.
Una altra alternativa és que diguin en veu alta paraules que comencin per una lletra, per veure quantes en sap tot el grup en un minut. Va ser en una substitució de segon que vaig sistematitzar aquesta darrera proposta. Per fer-ho, vaig elaborar una graella en din-a3 amb totes les lletres de l’abecedari (descarregar aquí). Només jugàvem quan ells volien. En cosa de dos o tres minuts està enllestit.
Possibles finalitats educatives del joc:
Aspectes a tenir present:
Gràcies per l’atenció i el vostre temps. Bon any!
La cosa va així. Entro a l’aula. Dispersió generalitzada. Els desafio. Per exemple, els explico que m’han dit que saben comptar molt bé o, al contrari, que no en saben gens... I així compten des del primer fins a l’últim de l’u al 25, o fins al nombre d’alumnes que hi hagi en aquell moment (cada nena un número, i passa al següent). També els hi proposo comptar de dos en dos o a l’inrevés, del 25 a l’u.
Una altra alternativa és que diguin en veu alta paraules que comencin per una lletra, per veure quantes en sap tot el grup en un minut. Va ser en una substitució de segon que vaig sistematitzar aquesta darrera proposta. Per fer-ho, vaig elaborar una graella en din-a3 amb totes les lletres de l’abecedari (descarregar aquí). Només jugàvem quan ells volien. En cosa de dos o tres minuts està enllestit.
Possibles finalitats educatives del joc:
- Incitar-los a pensar paraules que comencin per una lletra (en el cas que sigui una de difícil, que la paraula contingui la lletra), per veure quantes en saben. També es pot comparar el resultat entre lletres diferents o, si s’acaba tota una tongada de l’abecedari (una columna), començar una altra i avaluar si en saben més. Però tampoc no és un aspecte important. He de dir que, en el meu cas, no vaig fer més que sis lletres, però és possible que durant tot un curs es puguin fer diverses voltes, no ho sé. En tot cas, en la graella, hi ha quatre columnes, per quatre rondes.
- Nou vocabulari. En aquest sentit, podien preguntar els familiars per conèixer paraules noves que comencessin per la lletra següent que treballaríem. Una altra possibilitat és que cadascú busqui alguna paraula al diccionari i hagi d’explicar després el seu significat als companys (potser, per més grans).
- Lletra lligada. Al costat de la quantitat de paraules dites pel grup, un encarregat –el mateix que està atent comptant les paraules mentre es juga la partida- ha d’escriure la lletra en qüestió, però amb tipografia lligada. Com que amb el grup que vaig fer la substitució alguns començaven a escriure amb lletra lligada, em va semblar una bona manera perquè els que volguessin escriguessin amb lletra lligada.
- Sumes. Es podrien sumar les quantitats de lletres aconseguides. No ho vaig fer.
- Atenció i concentració. Una nena o dues han de recomptar les paraules.
- Respecte pel proïsme. Escoltar els companys. En aquest cas, amb l’afegit que cal evitar paraules repetides.
Part de la graella dina-3. |
Aspectes a tenir present:
- Cal un encarregat per comptar paraules, o, fins i tot, dos, i aleshores fer la mitjana, si no us en refieu només d’un.
- L’alumnat ha d’estar atent perquè no es repeteixin paraules.
- La mestra que controli el minut.
- No tothom ha de dir paraules. Només els que aixequin la mà. Bé, però això com vulgueu, of course. Aconsello que l’activitat sigui voluntària, perquè s’acosti més a la idea de joc. Si funciona bé, si no, es pot deixar la graella sense omplir tants dies com es vulgui.
- Tot i que no ho vaig dur a terme, hi ha la possibilitat que, a banda de la graella de din-a3, cada nena disposi d’una fitxa similar en què hagi d’omplir els resultats de cada lletra, així com escriure-la. Si opteu per aquesta via, aquí hi és el din-a4.
Gràcies per l’atenció i el vostre temps. Bon any!
No hay comentarios:
Publicar un comentario